Compensatieregeling transitievergoeding bij langdurige arbeidsongeschiktheid: per 1 januari 2027 volledig afgeschaft

Sinds 2020 kunnen werkgevers de transitievergoeding die zij betalen bij beëindiging van een dienstverband na twee jaar ziekte terugkrijgen via de compensatieregeling langdurige arbeidsongeschiktheid (LAO).

De regeling is mede ingevoerd om een einde te maken aan zogenoemde slapende dienstverbanden: een praktijk van tussen 2015 en 2020 waarin werkgevers een arbeidsovereenkomst na twee jaar ziekte niet beëindigden om betaling van de transitievergoeding te voorkomen. Een werknemer die de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt, heeft geen recht op een transitievergoeding. Door het dienstverband slapend te houden tot dat moment kon betaling van de transitievergoeding worden voorkomen.

Met de komst van de compensatieregeling verdween dit financiële bezwaar. Mede dankzij de Xella‑beschikking van de Hoge Raad werd beëindiging van het dienstverband na langdurige arbeidsongeschiktheid weer de gebruikelijke route. In die beschikking overwoog de Hoge Raad dat wanneer compensatie beschikbaar is voor de door de werkgever te betalen transitievergoeding, de werkgever verplicht is mee te werken aan beëindiging van het dienstverband.

Het wetsvoorstel: volledige afschaffing per 1 januari 2027

Met de nota van wijziging van 2 juni 2026 stelt het kabinet voor om de compensatieregeling voor de transitievergoeding bij langdurige arbeidsongeschiktheid én bij bedrijfsbeëindiging volledig af te schaffen. De eerdere beperking tot kleine werkgevers vervalt daarmee.

De regering motiveert deze koerswijziging met een aanzienlijk hogere raming van de kosten van de compensatieregeling. Indien de regeling zou blijven bestaan, zouden de uitgaven structureel oplopen tot circa € 831 miljoen per jaar. Het kabinet acht het daarom niet langer wenselijk om de regeling eerst te beperken en vervolgens kort daarna alsnog volledig af te schaffen.

De afschaffing treedt volgens het wetsvoorstel in werking op 1 januari 2027. Tot die datum blijft de huidige compensatieregeling volledig van kracht. Het wetsvoorstel moet nog door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld.

Wat betekent dit voor werkgevers?

Indien het wetsvoorstel wordt aangenomen kunnen werkgevers vanaf januari 2027 geen compensatie meer aanvragen voor de transitievergoeding bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid. De vergoeding komt dan volledig voor eigen rekening. Het kan dat deze werkgevers opnieuw zullen kiezen voor slapende dienstverbanden, nu het kabinet daar geen verbod op heeft ingesteld.

Overgangsrecht

Het overgangsrecht bepaalt dat het huidige regime van toepassing blijft wanneer de dag na afloop van de tweejaarstermijn van ziekte vóór 1 januari 2027 ligt.

Dat betekent dat compensatie ook ná 1 januari 2027 nog mogelijk blijft, zolang de wachttijd van twee jaar ziekte vóór die datum is geëindigd. Het moment van daadwerkelijke beëindiging van het dienstverband is daarbij niet doorslaggevend.

Daarnaast blijft compensatie mogelijk bij bedrijfsbeëindiging wegens overlijden of pensionering van de werkgever, mits het eerste verzoek om toestemming aan het UWV of het verzoek tot ontbinding aan de kantonrechter vóór de inwerkingtredingsdatum is ingediend.

Meer tips of advies nodig? Wij denken graag mee. Neem contact met ons op.